Увод в програмирането
alpha
|
Разглеждаме следната задача:
Да се състваи програма за намиране на лицето и периметъра на квадрат със страна a ( цяло число ).
Решение:
#include <iostream.h> void main() { int a, p, s; cout<<"Въведи а="; cin>>a; s = a*a; p = 4*a; cout<<"Лицето е s="<<s<<endl; cout<<"Периметър е p="<<p<<endl; }
Служебни думи - всеки език използва определена съвкупност от думи. Тези думи се наричат служебни. В примера по горе служебни думи са: cout, int, cin, include, void.
"Азбука" на езика / символи, които могат да участват в кода на една програма /:
Идентификатор - последователност от латински букви и цифри, която започва с латинска буква. Служат за именуване на различни неща в програмата пример променливи подпрограмни типове, записи. Тесе измислят от програмиста в една и съща част не бива да има дублиране на идентификатори. В езика няма ограничение за дължина, но компилаторът има. Част от идентификаторите са запазени за синтактични единици в езика и се наричат ключови думи.
Някои идентификатори са стандартни думи. ( Това са идентификатори, които могат да се използват в програмите по принцип )
Променлива - има име и стойност. Името е идентификатор. Стойността се съхранява в 1 или няколко последователни байта от оперативната памет, която е разпределена за тази променлива. Всяка променлива в C/C++ преди да се използва трябва да се дефинира. С дефинирането на променливата за нея се разпределя памет в съответствие с типа й. С това се определя диапазон на допустими стойности.
Общ вид за дефиниране на променлива:
тип_на_променливата списък_от_имена_на_променливи; int counter;
Типът се задава с една или няколко думи:
тип | байтове |
---|---|
signed char | 1 |
unsigned char | 1 |
char | 1 |
short int | 2 * |
int | 2 или 4 * |
unsigned int | 2 или 4 * |
long int | 4 или 8 |
unsigned long int | 4 или 8 |
float | 4 |
double | 8 |
long double | 10 |
* в зависимост от компилатора.
Стойността на char е 1 символ. Кодът на символа се записва в разпределената памет. Използва се ASCII код. Ако кодът се използва като цяло число:
Изпозлването на различни начини за представяне е свързано с работата на централния процесор. Целта е алгоритмите за събиране и изваждане да са възможно най-прости.
char може да бъде signed или unsigned
Типът определя размера на задалената памет и начина за кодиране, т.е. допустимите стойности.
Тип | От | До |
---|---|---|
int | -32700 | 32700 |
unsigned int | 0 | 65500 |
long int | -2 147 000 000 | 2 147 000 000 |
unsigned long int | 0 | 4 294 000 000 |