Увод в програмирането  alpha
Променливи и типове данни

Разглеждаме следната задача:

Да се състваи програма за намиране на лицето и периметъра на квадрат със страна a ( цяло число ).

Решение:

        #include <iostream.h>
        void main()
        {
                int a, p, s;
                cout<<"Въведи а=";
                cin>>a;
                s = a*a;
                p = 4*a;
                cout<<"Лицето е s="<<s<<endl;
                cout<<"Периметър е p="<<p<<endl;
        }

Служебни думи - всеки език използва определена съвкупност от думи. Тези думи се наричат служебни. В примера по горе служебни думи са: cout, int, cin, include, void.

"Азбука" на езика / символи, които могат да участват в кода на една програма /:

  • букви - главни и малки латински
  • символът за подчертаване: "_"
  • цифри 0 до 9 включително
  • празни символи
    • интервал, табулация, нов ред
  • специални - #, $, >, < и д.р.

Идентификатор - последователност от латински букви и цифри, която започва с латинска буква. Служат за именуване на различни неща в програмата пример променливи подпрограмни типове, записи. Тесе измислят от програмиста в една и съща част не бива да има дублиране на идентификатори. В езика няма ограничение за дължина, но компилаторът има. Част от идентификаторите са запазени за синтактични единици в езика и се наричат ключови думи.

Note
Важни бележки:
- малките и главни букви се различават
- ключовите думи се състоят от малки букви ( case, break, catch и д.р. )

Някои идентификатори са стандартни думи. ( Това са идентификатори, които могат да се използват в програмите по принцип )

Променлива - има име и стойност. Името е идентификатор. Стойността се съхранява в 1 или няколко последователни байта от оперативната памет, която е разпределена за тази променлива. Всяка променлива в C/C++ преди да се използва трябва да се дефинира. С дефинирането на променливата за нея се разпределя памет в съответствие с типа й. С това се определя диапазон на допустими стойности.

Общ вид за дефиниране на променлива:

        тип_на_променливата списък_от_имена_на_променливи;

        int counter; 

Типът се задава с една или няколко думи:

тип байтове
signed char 1
unsigned char 1
char 1
short int 2 *
int 2 или 4 *
unsigned int 2 или 4 *
long int 4 или 8
unsigned long int 4 или 8
float 4
double 8
long double 10

* в зависимост от компилатора.

Стойността на char е 1 символ. Кодът на символа се записва в разпределената памет. Използва се ASCII код. Ако кодът се използва като цяло число:

  • unsigned от 0 до 255
  • signed от -128 до 127

Изпозлването на различни начини за представяне е свързано с работата на централния процесор. Целта е алгоритмите за събиране и изваждане да са възможно най-прости.

char може да бъде signed или unsigned

Типът определя размера на задалената памет и начина за кодиране, т.е. допустимите стойности.

Тип От До
int -32700 32700
unsigned int 0 65500
long int -2 147 000 000 2 147 000 000
unsigned long int 0 4 294 000 000
Note
Стойностите са приближени!