Увод в програмирането  alpha
Константи ( литерали ). Видове.

Нека съставим програма за пресмятане лицето на кръх и дължината на окръжност с даден радиус r - реално число:

        #include<iostream>
        using namespace std;
        int main()
        {
                float r, p, s;
                cout<<"Въведи r=";
                cin>>r;
                p = 2*3.14*r;
                s = 3.14*r*r;
                cout<<"Дължината на окръжността e "<<p<<endl;
                cout<<"Лицето на кръга е "<<s<<endl;
                return 0;
        }

Костантите могат да бъдат няколко вида:

  • числови. Те могат да бъдат:
    • цели:
      • десетични ( записани са в десетична бройна система )
        • Пример: 356, -78, +95
      • осмични ( записани са в осмична бройна система )
        • Пример: 0356
        • цели константи започващи с 0. Нямат знак т.е. не могат да бъдат отрицателни.
      • шестнайсетични (записани са шестнайсетична бройна система )
        • Пример: 0хА10
        • започват с 0х
  • символи
    • типичен пример са буквите
  • низови
    • типичен пример: "baba"

В разглежданата програма костанти са: 2 и 3.14.

Възможное да укажем, че някоя константа искаме да се отчита като точно определен тип променлива: int - 356 long int - 356L unsigned int - 356U